Blogi
Moni säästää lähiössä rahaa omakotitalounelmaa varten
Pääministeri Matti Vanhanen kannattaa vahvasti puutarhakylien metropolia ja bussiliikennettä vaihtoehtona raideverkon laajentamiselle ja tiiviille betonirakentamiselle asemien ympärillä. Haluan painottaa, että näitä kahta ei voi eikä saa nähdä vaihtoehtoina toisilleen.
Suomalaisten enemmistö asuisi tutkitusti mieluiten omakotitaloissa, ja uusia viihtyisiä omakotitaloalueita tarvitaan. Bussilinjat kuljettavat pientalounelmansa toteuttaneet ympäristöystävällisesti töihin, ja puuttuvan poikittaisliikenteen korvaa tarvittaessa joka pihalta löytyvä oma auto. Vanhasen visiossa moni näistä autoista liikkuisi tulevaisuudessa sähköllä.
Kun taloudelliset realiteetit tunnustetaan, emme kuitenkaan voi edes ajatella, että läheskään kaikilla olisi varaa asua joko omakotitalossa tai vaihtoehtoisesti kalliissa kerrostalossa kaupungin keskustassa.
Kerrostalolähiöt tarjoavat vaatimattomampaa ja edullisempaa asumista, johon tavallisella palkansaajallakin on varaa. Juuri näistä edullisemmista asunnoista pääkaupunkiseudulla on kaikkein suurin pula. Lähiöitä tarvitaan siis edelleen, mutta niitä suunniteltaessa julkiset liikenneyhteydet tulee ottaa huomion polttopisteeseen.
Rannikolle rakennettu puolipallon muotoinen pääkaupunkiseutu vaatii tehokkaampia liikennejärjestelyjä kuin mitä sisämaahan rakennettu, kaikkiin ilmansuuntiin tasaisesti laajeneva kaupunkirakenne edellyttäisi.
Haastetta korostaa vielä ydinkeskustan sijoittuminen niemelle. Asuntoja joudutaan väistämättä rakentamaan kauemmaksi keskustasta kuin vastaavan kokoisessa ympyrän muotoisessa kaupungissa. Tämä edellyttää nopeaa joukkoliikennettä.
Raideliikenne on tehokkain ratkaisu, koska raiteilla ei ole liikenneruuhkia. Bussit jäävät matka-ajoissa kauas taakse. Säteittäisesti keskustasta suuntautuvilla radoilla ja niitä yhdistävillä kehäradoilla saataisiin nopean matkan päähän laaja maa-alue.
Jotta nykyisten ja toteutumassa olevien raideliikennehankkeiden täydet hyödyt saavutetaan, on jatkoyhteyksien ylitettävä se kriittinen piste, jossa joukkoliikenne muuttuu yksityisautoilua kätevämmäksi.
Raideyhteyksiä on uskallettava toteuttaa kerralla niin rohkeasti, että kattava verkosto syntyy.
Tämän kriittisen pisteen ylitykseen perustuu esimerkiksi se, että useimmissa suurkaupungeissa metro on ylivoimaisesti käytetyin liikenneväline. Kertainvestointi on valtava, mutta toisaalta hyödyt koko talousalueen kehittymismahdollisuuksina ovat myös todella mittavat.
Useimmat omakotitalosta haaveilevat perheet säästävät vielä pitkään unelmaansa varten lähiössä. Kohti unelmien toteutumista kuljetaan vaiheittain, ja yhteiskunnan tulee tarjota tähän mahdollisuudet.
Jos suomalaisille tehtäisiin kyselytutkimus siitä, ovatko he mieluummin pienituloisia vai suurituloisia, lähes kaikki kertoisivat olevansa mieluummin suurituloisia. Tällä perusteella ei kuitenkaan voida vielä lähteä rakentamaan yhteiskuntaa vain suurituloisille ihmisille.
Timo Metsola
hallituksen puheenjohtaja
Vuokraturva